onsdag 16. desember 2009

Lavendel Scrub...




Nå har jeg endelig fått surra meg til å lage flere scrubber. Denne gangen med lavendel.
Jeg bruker økologisk sukker, babyolje, tørkede urter og eterisk olje.
Jeg har laget med eucalyptus før og jeg er super fornøyd. Man før kjempe myk hud og det fjerner det en scrub skal fjerne. PLUSS at man kjenner oljene sine virkemåter.
Nå venter jeg bare på at etikettene skal bli ferdig.
LITT OM LAVENDEL:
"Lavendel er kjent som en av de mest anvendelige av de eteriske oljene. Oljen har en avbalanserende og normaliserende virkning, og bringer helse og harmoni til både kropp og sinn. På psyken kan lavendelolje virke både oppkvikkende og beroligende, men oljen er frem for alt balanserende. Den kan dempe stressymptomer, nervøs uro, angst, depresjon og allmenn svekkelse, og styrker nervesystemet når man er trett og utslitt. Lavendel gir følelsesmessig trøst og er fin ved sinne, hysteri, panikk, dødsangst, engstelse, irritabilitet og humørsvingninger. For å roe ned irritable barn og få dem til å sove kan man ha noen få dråper lavendelolje i badevannet deres, eller dryppe en dråpe på dynetrekket. Lavendel er også en av de mange eteriske oljene som kan brukes til å rense rom eller hus for negative energier.
Urtens virkemidler er mange og gode.
Jeg nevner i fleng:
beroligende, avslappende, søvndyssende, krampeløsende, smertestillende, antidepressiv, nervestyrkende, blodtrykksenkende, menstruasjonsregulerende, stimulerende, fordøyelsesfremmende, magestyrkende, galledrivende, slimløsende, antiseptisk, bakteriehemmende, sopphemmende, stimulerer kretsløpet, urindrivende, utrensende, hudirriterende og insektdrepende (møllmiddel, loppemiddel).
Lavendelolje har en antiseptisk og betennelseshemmende virkning på luftveiene. Den virker lindrende ved forkjølelse, influensa, bihulebetennelse og halsinfeksjoner. På huden har oljen en avkjølende, antiseptisk, betennelseshemmende og cellefornyende effekt, og vil kunne lindre ved plager som kviser, eksem, flass, hårtap, hodelus, bleieutslett, solbrenthet, brannsår, insektbitt, byller, cellulitt og forkjølelsessår. Ved hudproblemer er lavendel oppmyknende, beroligende og talgbalanserende. Oljen er effektiv på brannsår og strekkmerker fordi den stimulerer til ny cellevekst og bidrar til redusere arrdannelsen."
Min kjære samboer er født klumpfot og har i tillegg blitt velskapt med plattfot. Det er nok sikkert mange som kjenner seg igjen i hvor vondt man kan ha i føttene etter for eksempel en lang arbeidsøkt. Tomas kan bli så ille at han nesten ikke kan gå og må ta i bruk krykkene sine.
Han har prøvd det meste av kremer og øvelser opp igjennom årene, uten hell.
Etter at jeg kom hjem i fra Kroatia for snart 2 år siden hadde jeg kjøpt en liten flaske med lavendel av en dame på torget. I tillegg sendte hun med en lapp der det stod at lavendel var beroligende for urolige og vonde muskler og ben.
Vi bestemte oss for å prøve på føttene til Tomas, og gjett om det funka??
Så nå er vi avhengige av lavendel i dette huset.
Nok om lavendel... I morgen er det jobb igjen. Jeg hoster og hoster OG HOSTER men ingen grunn til å holde meg hjemme av den grunn.
Jeg håper at dere har hatt en flott dag i dag og at dere har en god natt! Nå er det natta her.
Stor nattaklem fra Henriette

1 kommentar:

  1. å det så deilig ut å skrube seg med,
    å så kjekt med masse informasjon om lavendel,
    kjenner lukta helt hit..
    ha en nydelig dag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett